-> Garda Nationala de mediu 
Guvernul României
GARDA NAŢIONALĂ DE MEDIU
facebook
youtube

Garda Nationala de Mediu a participat la A 6-a Adunare Generala a EnviCrimeNet

Garda Naional de Mediu a participat la A 6-a Adunare General a EnviCrimeNet

Cea de A 6-a Adunare General a EnviCrimeNet, gzduit de Poliia Slovac, a fost organizat n perioada 3 – 4 noiembrie 2016. Experii n combaterea infraciunilor de mediu din cadrul Europol, Interpol, Comisia European, Organizaia Mondial a Vmilor i 20 state Europene s-au ntlnit s discute cele mai bune practici, cele mai noi provocri i tendine ridicate de infracionalitatea de mediu. 
n ultimii 6 ani, EnviCrimeNet a furnizat expertiz statelor Europene n lupta pentru combaterea infracionalitii de mediu.
ntlnirea ce a durat dou zile a acoperit infraciunile n legtur cu mediul, concentrndu-se n special pe traficul ilegal de deeuri, comportamentul infracional n legtur cu operarea n siguran a instalaiilor industriale, traficul ilicit de specii pe cale de dispariie din flora i fauna slbatic i exploatarea ilegal a masei lemnoase. 
La aceast ntlnire, Garda Naional de Mediu a fost reprezentat de dl. Octavian POPESCU - Director General al Direcia General Controlul Polurii, Biodiversitii, Biosecuritii i Arii Protejate i dl. Florin HOMOREAN, comisar n cadrul Serviciului Proceduri i Metodologii din cadrul Direciei Sinteze/Comisariatul Judeean Olt
Conform ultimei evaluri privind Creterea infracionalitii de mediu realizat de UNEP i Interpol (http://unep.org/documents/itw/environmental_crimes.pdf) valoarea total produs de acest tip de infracionalitate a crescut permanent la nivel global, astfel nct n 2016 se ridic la circa 91 miliarde de dolari anual, cu 26% mai mult dect a fost evaluat anterior, n anul 2014. Aceasta face ca infracionalitatea de mediu s fie a patra infraciune ca importan, dup traficul de droguri (344 miliarde de dolari), falsul i uzul de fals (288 miliarde de dolari) i traficul de fiine (157 miliarde de dolari).
Ca nicio alt infraciune cunoscut, infraciunile de mediu sunt agravante prin impactul asupra mediului i costurile pentru generaiile viitoare datorit deteriorrii ample i n general ireversibil a mediului ceea ce necesit costuri pentru securizarea surselor necesare satisfacerii nevoilor populaiei enorm de mari.
n ciuda numeroaselor eforturi coordonate de UE sau de la nivel naional din domeniul luptei mpotriva infracionalitii de mediu, multe probleme sunt nc nerezolvate i este loc pentru mbuntiri n acest domeniu. 
Din acest motiv, Preedinia Slovac a Consiliului European propune adoptarea unui Plan de aciune pentru combaterea infracionalitii de mediu care conine msuri ce trebuie puse n practic de Statele Membre UE, Comisia European, Europol, Eurojust, EnviCrimeNet i alte organizaii, precum IMPEL i CEPOL (Centrul European de Instruire a Poliitilor), iniiativ care a primit un larg sprijin din partea experilor EnviCrimeNet.
Printre concluziile ntlnirii se regsesc urmtoarele propuneri ce au fost formulate pentru a face mai eficient combaterea infracionalitii de mediu:
o Armonizarea definiiilor cuprinse n directive, regulamente i recomandri, att de la nivel european, ct i naional
o Mecanisme de declarare a infraciunilor de mediu: conexare cu infraciuni cu pedepse mai mari, precum infraciunile de fraud, splare de bani, contrafacere i ucidere pentru a se putea utiliza mijloace speciale de investigare (ascultarea telefoanelor, investigatori sub acoperire, etc.)
o Schimb de informaii mai eficient: autoritile de mediu administrative i autoritile cu competen de investigaie penal trebuie s schimbe permanent informaii cu privire la legislaie i regulamente, autorizaii i licene, etc. pentru a facilita aciunile de aplicare a legii bazate pe informaii 
o Investigarea implicrii gruprilor infracionale organizate n comiterea unor infraciuni de mediu, precum traficul ilicit de deeuri peste frontier i traficul ilicit de specii pe cale de dispariie din flora i fauna slbatic
o Inspecii/investigaii multidisciplinare: implicarea n aciunii comune a ofierilor de poliie / investigatorilor specializai n infracionalitatea de mediu, infracionalitatea financiar, infracionalitate cibernetic, etc. 
Garda Naional de Mediu a artat c n anul 2016 a descoperit 45 de infraciuni de mediu privind: transportul deeurilor peste frontier; continuarea activitilor poluatoare dup dispoziia de ncetare a acestora; realizarea de construcii i incendierea vegetaiei uscate n perimetrul ariilor naturale protejate; braconaj piscicol n perioada de prohibiie sau prin folosirea de ustensile interzise; distrugerea cuiburilor de psri i perturbarea cuibritului; deversarea, emiterea sau introducerea, cu nclcarea dispoziiilor legale n domeniu, a unei cantiti de materiale n aer sau sol care pot provoca decesul ori vtmarea grav a unei persoane, sau un prejudiciu semnificativ adus mediului; poluarea accidental datorit nesupravegherii executrii lucrrilor noi, funcionarii instalaiilor, echipamentelor tehnologice i de tratare i neutralizare menionate n prevederile acordului de mediu i/sau autorizaiei/autorizaiei integrate de mediu; utilizarea de substane chimice de natur s pun n pericol sntatea uman, animal sau vegetal, fr respectarea prevederilor actelor normative n vigoare; nesupravegherea i neasigurarea depozitelor de deeuri i substane periculoase, precum i nerespectarea obligaiei de depozitare a ngrmintelor chimice i produselor de protecie a plantelor numai ambalate i n locuri protejate; neluarea i nerespectarea msurilor obligatorii n desfurarea activitilor de valorificare i eliminare a deeurilor periculoase; exploatare de agregate minerale fr deinerea actelor de reglementare solicitate de lege; utilizarea resurselor de ap fr s se dein acest drept i fals i uz de fals. n conformitate cu dispoziiile art. 99, alin. (2) din OUG nr. 195/2005 privind protecia mediului, cu modificrile i completrile ulterioare, organele competente de urmrire penale au fost sesizate cu privire la aceste fapte.
Modul de aciune al Grzii Naionale de Mediu pentru descoperirea i inspectarea transporturilor ilegale de deeuri, prin organizarea unor inspecii operative i tematice la operatorii economici suspectai c sunt destinaia unor astfel de transporturi i organizarea i desfurarea cu caracter regulat a unor inspecii i controale (n comun cu Administraia Vamal i Poliia de Frontier) n punctele de trecere a frontierei de stat a Romniei, dar i comunicarea eficient c partenerii din Italia (Carabinierii i Corpul Forestier Statal), au fost apreciate pozitiv de ctre experii EnviCrimeNet.

Top